Ophalen van de Kuckoo Camper Max minicaravan met een elektrische auto: Onze ervaring na een rit van 600 km
Doordat er meer elektrische auto's op de weg verschijnen, krijgen wij steeds vaker de vraag of onze minicaravans ook geschikt zijn om achter een elektrische auto mee te nemen. Het ophalen van onze eerste Kuckoo Camper Max minicaravan in Duitsland leek ons een ideale gelegenheid om ervaring op te doen met het trekken van een caravan met een elektrische auto.
Deze reis van 600 km bood ons niet alleen een kans om de Kuckoo Camper Max te testen, maar ook om elektrische trekervaring op te doen. Zo kunnen wij onze klanten uit onze eigen praktijkervaring vertellen hoe het trekken van een minicaravan door een elektrische auto in de praktijk uitpakt.
We kozen voor de Ford Explorer EV, die volgens de WLTP-test een bereik van ongeveer 600 km belooft, maar we wisten dat de werkelijke omstandigheden, met temperaturen rond het vriespunt, een andere ervaring zouden opleveren.
Heenreis als benchmark
Onze reis begon vanuit Nederland met een volle accu in de Ford Explorer EV. Vanuit onze ervaring met elektrisch rijden wisten we al dat de kou het bereik van de auto zou verminderen. Bij temperaturen rond het vriespunt was het verbruik op de heenweg dan ook een stevige 20,2 kWh per 100 km. Dit was met cruisecontrol ingesteld op 100 km/h, met af en toe een snelheidsbeperking door wegwerkzaamheden. Wel dienen we ook te melden dat we met 4 personen en een auto vol bagage onderweg waren en we de hele weg genoten van de stoel- én stuurverwarming.
Onze twee tussenstops waren voor een koffiepauze en een lunch en deze combineerden we uiteraard met een bezoek aan de snellader. Hier merkten we ook hoe druk het was bij de laadstations langs de Duitse autobahn en soms ontstond er zelfs een korte wachtrij bij de laadpalen. Gelukkig hoefden we zelf niet te wachten en waren we op tijd op onze bestemming, alwaar we de Kuckoo Camper Max mochten aankoppelen. We vertrokken naar de camping voor de eerste overnachting in de Kuckoo Camper Max.
Met minicaravan, de echte test
De volgende ochtend deden we rustig aan, en om 9.30 uur koppelden we de Kuckoo Camper Max weer aan de trekhaak. De accu gaf aan dat deze 30% vol was en we planden een eerste laadstop op zo'n 80 km van de camping. Wat ons al snel opviel, was dat het verbruik aanzienlijk hoger was dan op de heenreis, met maar liefst 30 kWh per 100 km – een stijging van 50% ten opzichte van de heenreis. De kou was duidelijk een factor, maar de extra belasting van de minicaravan speelde ook een rol.
We besloten onze eerste laadstop eerder te doen dan oorspronkelijk gepland. Net voor we de autobahn oprijden, zagen we een snellader bij een tankstation. Omdat de laadplek hier geen ruimte bood om de caravan te laten zitten tijdens het laden, moesten we de Kuckoo Camper Max loskoppelen en even parkeren. De ervaring zou ons leren dat dit een vaak noodzakelijke stap is bij het laden van de auto met een caravan. Ondanks dat we niet volledig laadden, geloofden we dat we met 50% acculading verder konden rijden naar de volgende stop.
Laadstrategieën en efficiënt rijden
In de loop van de reis ontdekten we dat het belangrijk was om altijd voldoende te laden, en ook enige reserve te hebben voor als de reis wat tegenzit. Kom je namelijk een stevige helling tegen, dan gaat je verbruik ook omhoog en houd er rekening mee dat stilstaan in een file nog steeds de nodige kWh kost. Bij de volgende laadstops besloten we daarom onze accu naar tenminste 80% op te laden. De laatste 20% van het laden gaan namelijk wat langzamer.
We merkten dat de adaptieve cruisecontrol in de Ford Explorer erg fijn is om rustig met het vrachtverkeer mee te kunnen rijden. Het bracht ons in een fijne slipstream en dat verlaagt het verbruik aanzienlijk. Dit resulteert in een heel redelijk verbruik en ons gemiddelde zakte langzaam naar 27 kWh per 100 km – een door een lager verbruik dan eerder op deze reis.
De rit was comfortabel en ontspannen, vooral met de cruisecontrol die ons een constante snelheid van 97 km/h gaf, terwijl we bijna twee uur lang snelle vrachtwagens volgden. De Kuckoo Camper is namelijk ook te krijgen met een Tempo 100-keuring, waarmee je in Duitsland dus 100 km/h mag rijden. We merkten dat het verbruik aan het dalen was, ondanks de kou, en het voelde als een rit die steeds gemakkelijker werd. De laadstrategie verandereden we naar regelmatige stops voor snelladen tussen de 20% en 80% met efficiënte ritten ertussen.
De laatste etappe
De laatste etappe van de reis werd het donker, waarbij het handig is dat de Kuckoo Camper is voorzien van verlichting op de spatborden. Zo kun je de minicaravan goed in de gaten houden in het donker. Met het ondergaan van de zon daalde echter ook de temperatuur, en ook de vrachtwagens die eerder voor een slipstream zorgden waren nauwelijks nog te zien. Omdat het verbruik weer steeg verlaagden de snelheid om zonder een extra laadstop de reis af te kunnen maken. De laatste 145 km legden we af met een gemiddeld verbruik van 32,1 kWh per 100 km. Met ongeveer 20% acculading en een gemiddeld verbruik over de hele rit van 29,2 kWh per 100 km kwamen we weer thuis. De 600 km legden we af in ongeveer 11 uur.
Vergelijking met een brandstofauto
Onze totale reistijd was ongeveer 11 uur, wat langer was dan wat we zouden hebben gehad met een traditionele brandstofauto. Gemiddeld reden we 71 km/h, en hoewel we met een benzineauto dit gemakkelijk in 8 uur hadden kunnen rijden, was het zeker niet ongebruikelijk om een uur extra te rekenen voor pauzes voor koffie of eten.
Tijdens onze reis hadden we wellicht nog wat tijd kunnen besparen als we met een volledig opgeladen accu waren vertrokken, en ook konden we helaas niet eten bij de laatste lader, waardoor we nog een extra keer moesten stoppen. Al met al toch twee uur reizen op een rit van 600km.
Conclusie: Het kan, maar geduld en planning zijn belangrijk.
Het ophalen van onze Kuckoo Camper Max met de elektrische Ford Explorer EV was een leerzame ervaring. We ontdekten dat het trekken van een minicaravan met een elektrische auto goed mogelijk is, maar het vereist wel wat geduld en meer planning dan bij een brandstofauto. Vooral bij koude temperaturen kan het verbruik aanzienlijk hoger zijn, maar met een goede laadstrategie het aanpassen van de rijstijl is het trekken van een minicaravan als de Kuckoo Camper Max met een elektrische auto zeker mogelijk.
We kijken dan ook uit naar meer ritten met onze nieuwe Kuckoo Camper Max en het verder verkennen van de mogelijkheden van elektrisch rijden.